Skip to main content

:: Annorlunda Pepparkakor ::

Var och handlade för någon dag sedan
och såg ett ställ med pepparkaksdeg.
Tänkte det kunde vara kul att baka lite,
dock kände jag mig lite för slö för att
börja kavla och trycka ut gubbe på
gubbe, det väntar jag med tills
lillen blir större och det blir
obligatoriskt :)

Försökte mig istället på att modernisera
pepparkakorna.
Tog en handfull
hasselnötter, ca 80gram mörk choklad,
och hackade dessa i mindre bitar.
Sedan skar jag pepparkaksdegen i
skivor så den skulle vara lättare att
knåda mjuk. Nötter och choklad
knådades sedan in i degen. Rullades
till kulor som trycktes ut med
handflatan på plåten.


In i ugnen på 200grader i ca 6-7min.
De blev faktiskt helt okej!
En blandning mellan mjukpepparkaka
och vanliga med extra god smak av
choklad och nötter.


Comments

  1. Wow!! Vad får du allt ifrån??
    Nu måste ju jag också testa! ;)

    ReplyDelete
  2. Men vilken grej! de måste jag få smaka! :)
    du är så duktig, jag blir så stolt! :)

    ReplyDelete
  3. Hej!
    Vilken bra idé, såg riktigt gott ut!
    Man kan blanda i mandelflarn i degen också och rulla den igen, frysa den och hyvla "kakor" med osthyveln, jag har inte provat detta men jag tyckte det lät som en bra idé =)
    Gällande mina maränger så har jag skrivit ut bilderna på vanligt papper(ej fotopapper). För det recept jag använde så ska man ha ungnen på max 100 grader, så det blir inte så farlig värme med tanke på papperet =)
    Ska du ha varmare i ugnen kanske man inte ska stoppa in papper =)
    Kramar Malin

    ReplyDelete
  4. Mmm Mums, tror det blir en kaka och ett glas mjölk ikväll. Love it!

    ReplyDelete
  5. Jag provade detta recept nu i kväll och kakorna blev kanongoda!! Tack för receptet...det kommer att göras fler gånger...:)

    ReplyDelete

Post a Comment

I love comments even more than hugs ♥

Popular posts from this blog

Freebie - Matching Tickets

I shared these a few days ago at my Swedish blog , and I thought maybe you could find use for them as well? ♥ Download Tickets Here ♥

FORM OF HAPPINESS

We are totally crushing on our new fried egg dress by Form of Happiness , a brand new swedish brand that produces fun organic kids clothes made for play!  

Freebie - Printable Labels

I found a gorgeous vintage label over at the fab blog Graphics Fairy and I couldn't help but to play around a bit with it in photoshop. The result are these colorful printable labels to use for all your crafting projects. They're free for personal use. Please be sure to say hi before you leave and please link back to this blog if you use the labels on a project published online ♥ Thanks a bunch! ♥ Download Labels Here ♥