Skip to main content

:: Fransblommor ::

Äntligen fick jag lite tid över att uppdatera
bloggen! Idag tänkte jag visa dessa frans
blommor som jag skapat av lite spillbitar.
Otroligt enkla, och roliga att skapa.


Du kan använda dem på kort, layouter,
altrade projekt osv osv..


Beskrivning:
1. Börja med att klippa ut ett antal ojämna
cirklar i olika storlekar i önskat papper.
Blomman blir snyggast om alla cirklar är
snyggt ojämna.

2. Börja bygga upp din blomma genom att
sätta en liten klick lim, gluedots, eller
någon typ av taperunner i mitten mellan
varje lager.
Jag använder 3L easymounter.

3. Börja sedan klippa små jack i blomman,
börja med det nedersta, största lagret och
arbeta dig sedan igenom varje lager tills
alla är klippta. Det blir snyggast om du tar
cirkel för cirkel, hur breda fransar du vill
göra är en ren smaksak. Du kan testa
bredare på de stora cirklarna och smalare
på de små.

4. För att skapa det spretiga i mitten;
klipp en remsa papper ca 05,cm bred och
ca 20-30 cm lång. Om du har ett enkelsidigt
papper, färga gärna in den vita baksidan först
med chalk eller liknande.

5. Rulla sedan ihop den och fäst med lim
produkt så att du får en liten rulle.

6. Klipp sedan jack i rullen men var noga med att
inte klippa hela vägen ned, du vill att den ska
hålla ihop trots jacken.

7. Fäst den spretiga centerbiten med lim.
Jag har använt mig av en gluedot, funkar toppen!

8. Nu är blomman klar. Du kan ge dem lite mer
liv genom att vända fransarna uppåt, och chalka
lite på kanterna och i mitten.


Hoppas du får användning av denna lilla
beskrivning, och visa gärna upp resultatet
om du väljer att testa!
Lycka till!

Comments

  1. Superläckra blommor! Tack för tutorialen!!! :D Jag ska definitivt testa nån gång.

    / Jeanette

    ReplyDelete
  2. Hej! vilka fina blommor! dom måste jag försöka mig på! :) nu har jag även gjort lager-på-lager blommor från din blogg! fjärilen har jag också försökt mig på. Dina fina biljetter har jag använt flitigt. Om du vill se resultatet kan du gå in och kika i min blogg : http://josefine-elvine.blogspot.com/
    Tusen tack än en gång! :)
    /Josefine

    ReplyDelete
  3. så himla tjusiga! tack för beskrivningen!

    ReplyDelete
  4. Tack för din fina kommentar :-) Jo jag har klippt det mellersta lagret efter inspiration från dina nya blommor :-) Det funkade jättebra på dina "gamla" blommallar.

    Jag kom på ett förslag på mallar förresten. Du efterfrågade ju förslag för ett tag sedan. Blomblad skulle sitta riktigt fint :-)
    Kram kram!

    ReplyDelete
  5. vilka VACKRA blommor! O tack för att du alltid delar med dig av dina inspirerande "påhitt"!!!

    ReplyDelete
  6. Härliga blommor! Tack för inspirationen!
    Kram Christine

    ReplyDelete

Post a Comment

I love comments even more than hugs ♥

Popular posts from this blog

Freebie - Matching Tickets

I shared these a few days ago at my Swedish blog , and I thought maybe you could find use for them as well? ♥ Download Tickets Here ♥

FORM OF HAPPINESS

We are totally crushing on our new fried egg dress by Form of Happiness , a brand new swedish brand that produces fun organic kids clothes made for play!  

Freebie - Printable Labels

I found a gorgeous vintage label over at the fab blog Graphics Fairy and I couldn't help but to play around a bit with it in photoshop. The result are these colorful printable labels to use for all your crafting projects. They're free for personal use. Please be sure to say hi before you leave and please link back to this blog if you use the labels on a project published online ♥ Thanks a bunch! ♥ Download Labels Here ♥