Skip to main content

:: Lär dig Hybridscrappa - Del 1 ::


Del 1 i min kurs om hybridscrap är..

Vad är Hybridscrap, och vad är det bra till?
Otroligt bra ställa att börja på,eller vad säger ni? ;)

Jag ska försöka reda ut begreppet Hybridscrap och vad
det kan användas till. Det finns otroliga möjligheter!

Scrapbooking är en fantastisk hobby som har 2 olika grenar,

Pappersscrap: när man klipper och klistrar
för hand med fina papper, foton, knappar etc..

Digitalscrap: när du scrappar digitalt med dina foton
och digitala papper, knappar osv, och sedan skriver
ut layouterna eller lagrar dem på datorn.

Hybridscrap blir det när dessa 2 grenar kombineras.
När du scrappar exempelvis en digital layout på datorn
som sedan skrivs ut och kompletteras med fler foton,
knappar, band och dekorationer.

Du kan skapa de mest otroliga projekt när du
lånar delar från båda världar.

" Dekoration skapade på datorn av digitala papper och
knappar, som sedan skrivits ut och klippts till. "


Några anledningar till att Hybridscrappa:
1. Det finns så otroligt mycket fina digitala kit
på nätet, och dessutom tonvis med gratis saker som
du kan ladda ner och använda gång på gång..

2. Du kan få till de mest otroliga resultat genom att först
bearbeta ditt foto i ett bildredigeringsprogram,
kanske ändra färger, göra bilden svartvit, lägga till
någon snygg text och sedan skriva ut
och scrappa
med som vanligt.

3. Alla blommor, knappar, papper, band, osv,
som du har digitalt på din dator kan du skriva ut och
scrappa med som vanligt! Innan du skriver ut kan
du även ändra färg på papper och dekorationer så att
de passar det foto du vill jobba med!

4. Du kan skapa ett mini album eller en layout på
din dator, sedan skriva ut flera gånger, lägga till
någon blomma, foto, eller övrig dekoration och
ge bort till mormor, farmor etc..

Fler anledningar och möjligheter kommer jag att
dela med mig av under kommande inlägg.

Glöm inte att ställa dina frågor om Hybridscrap
så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem!


" Jag skapade mallen till detta mini album på datorn,
skrev ut och använde som mall för mina papper.
Sedan dekorerades fotona i photoshop med
små stygn, band, bling bling och skrevs ut. "


" Ett rockigt hybrid album som skrivits ut och
dekorerats med stickles, 3d lack och satts ihop med
ringar och en framsida i genomskinlig plast. "




Comments

  1. du måste verkligen testa dom, små mumsbitar, helt perfekta :)

    ReplyDelete
  2. Nej nu stod de fel adress igen.. humf. Kommentaren ovan va från mig :)

    ReplyDelete
  3. Visst är det kul att hybridscrappa? Jag kan nästan inte sluta...men jag har funderat på att det ena behöver inte utesluta det andra. Just nu tycker jag det är roligare med datorns hjälp. Men om några veckor kanske jag scrappar mer vanligt igen...

    Angående frågor...jag undrar hur du gjorde mallen till Rock-albumet.
    Skulle gärna vilja göra ett egen designat album.
    Tack för dina intressanta inlägg!!
    /Petra

    ReplyDelete
  4. Så söt O är!! :) väntar med spänning till jag får ett album av han ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

I love comments even more than hugs ♥

Popular posts from this blog

Freebie - Matching Tickets

I shared these a few days ago at my Swedish blog , and I thought maybe you could find use for them as well? ♥ Download Tickets Here ♥

FORM OF HAPPINESS

We are totally crushing on our new fried egg dress by Form of Happiness , a brand new swedish brand that produces fun organic kids clothes made for play!  

Freebie - Printable Labels

I found a gorgeous vintage label over at the fab blog Graphics Fairy and I couldn't help but to play around a bit with it in photoshop. The result are these colorful printable labels to use for all your crafting projects. They're free for personal use. Please be sure to say hi before you leave and please link back to this blog if you use the labels on a project published online ♥ Thanks a bunch! ♥ Download Labels Here ♥